Selkäkipu ja iskias

Selkäkipu on maailman kallein terveysongelma joka aiheuttaa yli 80%:lle väestöstä ongelmia elämänsä aikana. Koska valtaosa kokee selkäkipua elämänsä aikana, myös pitkittyneet selkäkivut ovat valitettavan yleisiä. Selkäranka nähdään usein varsin hauraana rakenteena joka vaatii suojelua, varsinkin sen kipeytyessä. Todellisuudessa selkäranka on ihmiskehon vahvin rakenne!

Usein selkäkivun oletetaan johtuvan vauriosta tai jostain muusta vakavasta. Tutkitusti yli 90% selkäkivuista on hyvälaatuisia vaikka ne tästä huolimatta voivat aiheuttaa suurta arkista haittaa ja kärsimystä. Selkäkipuun liittyvää huolta ei auta se että ammattilaiset usein keksivät mitä ihmeellisempiä epätieteellisiä nimityksiä selkäkivulle (vinot lantiot, lättäjalat, notkoselkä yms.) tai mikä pahempaa, eivät ota ihmisen kokemaa kipua vakavasti! Iskiaskivut jotka tuntuvat usein enemmän jalassa kuin selässä, eroavat tavanomaisia selkäkivuista mutta yleensä ovat myös hyvin hoidettavissa!

Nykyaikainen selkä-ja iskiaskivun hoito perustuu siihen että suljetaan pois mahdolliset pahalaatuiset ongelmat kuten suuret pullistumat, murtumat, syövät yms. Tämän jälkeen selvitetään mikä on yksilölle toiminnallisesti haastavaa, mitä hän ajattelee tilastaan, millainen elämäntilanne hänellä on ja tutkitaan yhdessä vaihtoehtoja arjessa selän kanssa pärjäämiseen. Valitettava tosiasia on se että selkäkivut voivat kestää parista päivästä pariin kuukauteen ja tämä on silti normaalia. Onneksi pahin kipu helpottaa yleensä varsin nopeasti mutta vaihtelevaa kipua ja kireyksiä voi olla useamman viikon ajan. Iskiasvaivoissa täysi paraneminen vie yleensä noin 3 kuukautta ja josta ensimmäiset viikot ovat haastavimmat, hermoperäinen kipu kun on sitä hankalinta sorttia.
Oli kyse sitten selkäkivusta tai iskiaksesta, molemmissa tapauksissa paraneminen tapahtuu asteittain, oireiden helpottaessa toimintakyky paranee ja siten arki normalisoituu. Koska molemmat vaivat kestävät usein jonkin aikaa, on ymmärrettävää että halutaan paranemisen matkalle mukaan ammattilainen. Minä voin auttaa sinua kehittämällä ratkaisuja arjen haasteisiin, itsehoitokeinoja sekä helpottamalla kipua esim. manuaalisella käsittelyllä (hieronta, mobilisointi, manipulointi yms.)

Jos kärsit pitkittyneestä selkäkivusta tai iskiaksesta, suosittelen lukemaan pitkittynyttä kipua koskevan palvelusivun, se voi edustaa tilannettasi paremmin.